Er jeg gravid?

Nei, da. Det bare ser sånn ut. Helt siden jeg fikk mitt først barn for over 12 år siden, har den kommentaren kommet. Er du gravid?

Husker spesielt godt en fast kunde i butikken jeg hadde som sa:

Nei, er du gravid? Så hyggelig. Meg : ikke gravid. Kunde: er du helt sikker? Meg, ja, helt sikker, bare feit.

Det er mange grunner til å se gravid ut. De aller fleste, spesielt hvis du har født flere barn, har en utstående mage. Huden er strukket, magemusklene muligens delt ( diastase). Og eventuelt noe fett.

For min del holder det å spise boller , for å se ut som en med bolle i ovnen.

Jeg har alltid blitt veldig lei meg, når noen har trodd jeg er gravid og ikke er det. På de fleste dager er magen og jeg bestevenner. Men det er fortsatt en prossess å akseptere kroppen etter å ha født barn.

Det er liksom ikke lov å si at man er misfornøyd , eller har negative tanker om kropp etter fødsel. For kvinnekroppen ER fantastisk, som bærer frem små nydelige vesener.

Tror allikevel mange med meg, kan kjenne seg igjen i å ønske seg tilbake til kroppen før babyen kom.

Var jeg mer glad i kroppen før ? NEI

Vil jeg bli lykkelig i kroppen om den var som før ? NEI

Så her skal det jobbes med kroppsfølelsen og ikke sixpacken.. den kan få være langt der inne under bollemagen.

Her er jeg gravid med 3. barn



Sakte men sikkert går det fremover

Går det fremover . Jeg er ganske utålmodig av meg . Helst skal resultatene komme i dag . Når det gjelder kroppslige forandringer er det dessverre ingen Quick fix .

Klart du kan gå ned masse på kort tid , eller opp for den saks skyld . Men det er ikke sunt , og heller ikke særlig lett å vedlikeholde .

Varig livsstilsendring er det som fungerer best .

  • Unngå raffinerte karbohydrater , heller grove varianter.
  • Opp med fett , moderat ned med karbohydrater . Ellers normalt proteininnhold
  • Nok grønnsaker og vann . Viktig for å holde fordøyelsen i gang
  • Periodisk faste -siste måltid mellom kl 18-20.00 , avhengig av hvordan dagen ser ut . Og første måltid mellom 08.00 og 10.00 neste dag . Starter dagen med fettkaffe .
  • Få inn 3-5 trenings økter i uken

Jeg teller ikke kalorier , eller sulter meg . Forsøker å ha stabilt blodsukker . Og når vi er borte på besøk , er det helt ok med avvik . I går var vi hos kusinen min med familie . Hun lager alltid nydelig mat . Også ble det pistasj is til dessert ( helt klart favoritten )

Dagens målinger er :

Vekt : 70,5 kg (-0,5)

Lår: 58 cm (0)

Rumpe 101 cm (0)

Midje 76 cm (0)

Bryst 96 cm (-2)

Arm 28 cm (0)

God lørdag alle sammen

Familie kos

I går sovnet jeg kl 18.15 og våknet i dag kl 04.55. Trengte absolutt å sove siden minsten og jeg hadde vært oppe siden kl 03.50.

Vi hadde en koselig familiedag i går . Først kjørte vi en tur til Mjøndalen , så mor kunne få ansiktsbehandling hos fine Evelyn Hals på Beauty Box Mjøndalen ( ikke spons, bare en anbefaling ) . Ble så fornøyd .

Deretter dro vi videre til pappaen til Deilig solskinn , trampolinehopping og god lunsj på en tirsdag.

I dag skal jeg inn til Eco Cult på få fikset på håret . Fint å freshe seg litt . Blir klar til bryllup og sommer .

Hvorfor liker kvinne å fiffe seg ? Det vil jeg lage et innlegg om en annen dag .

God morgen kl 0430

Akkurat nå er kl 07.36 og vi har vært oppe fra kl 0430. Og når jeg sier vi , så mener jeg minsten og meg .

Han har ammet litt på natta , men det har vi sluttet med nå . Og da blir det netter hvor han våkner og er lei seg .

Mor har kun hatt noen enkle netter med sammenhengende søvn siden han ble født . Og han har også godt av å venne seg til å sove hele natten igjennom uavbrutt .

Det er veldig koselig å amme, et fint bånd mellom mor og barn .Nå er han 2 1/2 år og da tenker jeg han har fått det han trenger og litt til .

Det er slitsomt å ha småbarn, det tror jeg de fleste småbarnsforeldre kan skrive under på . Jeg synes det hjelper å tenke på at alle slitsomme perioder går over.

Jeg fungerer svært dårlig med for lite søvn . Derfor legger jeg meg alltid kl 22.00 på kvelden , aldri senere enn 22.30 . En enkel gang eller to i året blir det senere . På fest eller noe .

Mannen kan være våken hele natten og fungere dagen etterpå . Ikke skjønner jeg hvordan .

Ved for lite søvn , produserer også kroppen mer sult hormon . Så et lite tips hvis du forsøker å holde formen . Sørg for å få nok søvn

Kommer jeg til å rekke det ?

I dag er det 10 uker til vi skal gifte oss . Planen var å gå ned 10 kilo , eller 10 cm i midjen . De to tallene henger ofte sammen .

Jeg startet egentlig i god tid , men som vanlig utsetter jeg til siste liten . Ofte startes prosjekter med full gass og mengder av pågangsmot . Etter noen uker dabber det av . Sånn er det vel for de fleste .

Hvor langt har jeg kommet ? Jeg har gått ned 4 kilo , så da er det 6 kilo igjen .

Kilo er ikke så viktig egentlig . Derfor måler jeg med målebånd .

Start 02.01.2020

Vekt : 75 kg

Lår 60 cm

Rumpe 105 cm

Midje 80 cm

Arm 30 cm

I dag 02.05.2020

Vekt 71 kg ( – 4 kg )

Lår 58 cm (-2 cm )

Rumpe 101 cm ( -4 cm )

Midje 76 cm ( – 4 cm )

Arm 29 cm ( -1cm)

Jeg kjenner kroppen min ganske godt , siden jeg har gjort dette tre ganger før . To tidligere graviditeter og en fitness sesong . Det skal sies at det er noe ganske annet å gå fra overvekt til normalvekt, enn det er å gå fra normalvekt til konkurranse form . Sist nevnte er ikke sunt for kroppen i lengden og er kun for en kort periode .

Skulle jeg gjerne vært vektoppgangen under graviditetene foruten ? Ja!

Men er takknemlig for å ha fått sunne og fine barn . Og for erfaringen rundt vektnedgang i etterkant .

Dette med vekt og kropp er et sårt tema for mange . Og det er klart at jeg ønsker ikke å skape kropps press .

Det som er viktig er : er du fornøyd med kroppen i dag ? Eventuelt hvorfor / hvorfor ikke ?

Hvor stor eller liten du er betyr absolutt ingenting . Det er også viktig å ikke legge egen lykke i vekt/ kroppsfasong .

For min del har jeg for høy fettprosent og fett i mageregionen som er helseskadelig . Jeg ønsker å leve et langt å fint liv . Og ikke dø av livsstilssykdom i 50 årene . Ønsker en kropp som spiller på lag , og har energi til å gjøre det jeg vil . Slippe vondter og bedre insulinresponsen ( noe som er ekstra viktig for meg som har lavt stoffskifte ) .

Jeg har gjort det før , og skal klare det igjen . Noen ganger er det fint å tenke på hvor langt man har kommet .

Legger ved et bilde av tiden etter graviditet med nr 2.

Bilde til venstre 86 kg , bilde til høyre 64 kg

Hvorfor rakker vi ned på hverandre på nett ?

Jeg liker å starte morgenen med en kaffekopp og God morgen Norge surrende på TV i bakgrunnen .

Her om dagen var det intervju med Julianne aka Pilotfrue og mannen hennes Ulrik . Intervjuet var i forbindelse med permitteringer av ansatte i SAS , hvor Ulrik er en av de permiterte .

Under intervjuet kom det også frem at parret har fått seg au pair.

Det har de fått masse tyn for på nettet .

Det er kanskje lett å tenke : Herregud , de har ett barn og Julianne er hjemmeværende. Hva i all verden skal de med au pair ?

Jeg kan selvsagt ikke snakke på deres vegne .

Men jeg vet dette :

Pilotfrue er en av Norges største influencere . Og selv om de fleste rundt om i Norges land ikke synes det er en ordentlig jobb, så er det enormt krevende .

Det siste året har jeg fått et lite innblikk i hvordan det er å jobbe som influencer . Det er bånn gass , alle døgnets våkne timer , 365 dager i året . De aller fleste av oss går hjem fra jobb i fire tiden, har fri på helgen og får en fast og trygg månedslønn .

Som influencer er du også selvstendig og må selv sørge for at alt det økonomiske går rundt .

Så jeg forstår godt at Pilotfrue og mannen hennes har au pair.

Det er lett å mene både det ene og det andre på nettet , men tenk igjennom dette først :

  • Har du all informasjon om bakgrunnen for hvorfor noen gjør eller mener det de gjør ?
  • Hva er motivet til avsender ? For eks Pilotfrue eller Caroline Berg Eriksen har livstils og inspirasjons konti på SoMe. Det finnes faktisk ingen grunn til å sende de negative kommentarer i det hele tatt . De leverer innhold til glede og inspirasjon . Det er deres intensjon .Og blir du ikke inspirert , er løsningen såre enkel – unfollow .
  • Kan du si det du skriver på nett ansikt til ansikt til den det gjelder ?Hvis ikke , la være .
  • Husk at tekst er enveis kommunikasjon og kan lett misforståes .
  • En siste og viktig ting . I Norge har vi ytringsfrihet . Du kan si » det du gjorde der var dumt» men du kan ikke si «DU er dum ». Det viktig å skille person og sak .

Vær mot andre som du ønsker de skal være mot deg .

Fridag

Hva liker du å gjøre på fridagen din ?

Kommer an på fridagen så klart . Er barna hjemme , eller er du alene ?

I dag hadde jeg en fridag . Da liker jeg å gjøre noe for meg selv . Dagen startes gjerne med noen plikt oppgaver, som husarbeid . Deretter ble det en gåtur med musikk i ørene , og en styrke økt hjemme .

En god lunsj og kaffe kopp , etterfulgt av noen episoder The Umbrella Academy på Netflix .

To do listen min er alltid mer eller mindre full . Så jeg kunne ha fylt hele dagen med oppgaver .

Egentid står veldig høyt prioriteringslisten . Alle er vi forskjellig så klart , men jeg tror de fleste har godt av noe egentid.

Særlig i disse tider hvor vi går oppå hverandre er det fint å få seg en pustepause .

Gå deg en tur – sett deg på et eget rom å les en bok eller lytte til den . Litt meditasjon , en kopp te eller noe annet godt i glasset .

Den viktigste i ditt liv er DEG !

Kan jeg , så kan du

Et uttrykk som blir benyttet jevnt og trutt . Noe som ofte er ment som å motivere andre til å nå sine mål eller gjennomføre .

Men er det sant ? I mange tilfeller nei . Personlig er jeg ikke så glad i det uttrykket .

La oss si at jeg har store ryggsmerter . Også sier en venn : jeg hadde ryggsmerter hver dag når jeg gikk på idretts gymnaset . Jeg klarte det , da klarer du også !

Alle mennesker oppfatter smerte forskjellig . Og den ene ryggsmerten er ikke lik den andre . Hvordan kan du vite at din smerte er lik den andre ? Også sitter noe i hodet så klart .

Så jeg vil si at kan jeg så kan du er noe verre tøv .

Det du kan gjøre er for eksempel å si : jeg har opplevd noe lignende .. da gjorde jeg sånn og slik . Det kan du også prøve .

Jeg er veldig fan av at det ikke er noe som heter one size fits all . Og det gjelder kosthold , trening , håndtere smerter eller andre påkjenninger , hvordan nå et mål og hvordan leve livet generelt .

God dag til alle sammen

Stått opp fra de døde ?

Da var jeg her igjen da , på rakablakk siden . Og grunnen til det er at jeg ønsker å blogge på blogg.no.
For å gjøre det , må jeg være aktiv her i et stykke til så jeg har noe å vise til .

I dag har jeg vært på jobb for første gang siden 16. Mars . Det var aldeles fantastisk . Jeg har savnet kollegaene mine , og bare det å ha en jobb .

Jeg er heldig .

Så var det dette med bloggen da , og Instagram med samme navn .
Jeg har vært inne på flere navn

  • Plantebasert Styrke
  • Jeanettekristin78
  • Rakablakk

Plantebasert styrke representerer den delen av meg som brenner for plante mat og styrke . Rakablakk er den økonomiske delen .
Men navnet jeg føler mest hjemme i er :

Trefellerfrue .
Min kommende mann er trefeller . Eller det vil si , han jobber som brannkonstabel , og driver eget trefeller firma.
Trefeller Lund .

Det beskriver også vår interesse for kortreiste materialer , bærekraft , og naturlig energi .

Vi feiler som foreldre .

For noen dager siden delte jeg et innlegg på facebook av Martine Halvs, hvor hun tar for seg barn og unge som har eiendeler til flere tusen kroner. Det være seg klær, sko, vesker og mobiler blandt annet. Innlegget kan du lese her.

I visse krestser er det helt » normalt» at poden har vinterjakke til 8.000,- kr, mobil til 15.000,- og sko til 2.500 kr . Er det noe galt med det egentlig, hvis foreldrene har råd til det?

Klær og sko er med på å skape identitet. Problemet ligger i at vi lærer barna at verdien deres ligger i utseende. Vi bor i et av verdens rikeste land. Hvor vi voksne også er meget opptatt av hvilken jobb vi har, bilen, hytta, reise til Aspen, drikke Cristal. Barna gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Så det er ikke så rart at vi får små ufordragelige snørrunger, som kaller andre for Finn.no eller fryser deg ut hvis du ikke har den nyeste iphonen.

Hvor er de medmenneskelige verdiene oppi alt dette?

I mange år nå har vi hatt generasjon prestasjon. Skal ha de beste karakterene på skolen, skal være perfekt på sosiale medier, skal ha de feteste klærne og være den kule kisen eller den pene jenta. Men hva med at hun er bra nok som hun er? Fordi hun er en god venninne eller han er bra nok som han er med sin trillende latter og smittsomme humør.

Jeg har selv tre barn og vet godt at det er lettere å rose barna på prestasjonene deres.»Så flink du er til å bygge lego». «Oi kan du telle til 10 allerede». Jeg gjør dette også. De har også noen kostbare plagg eller sko.

MEN vi snakker med barna, bygger selvbildet deres. «Så lenge du gjør ditt beste så er det BRA NOK». «Du er så fin når du leker med broren din» «Du er omtenksom og god». Det finnes mange varianter av dette.

Et dårlig selvbilde fører intet godt med seg. Barnet vil aldri føle seg god nok, bli misunnelig på andre og ha vanskelig for å bygge dype og gode relasjoner med andre mennesker som voksen. Det være seg venner, kollegaer eller partner.

Siden Ari Behn valgt å ta sitt eget liv første juledag, har det vært mye fokus på psykisk helse. Det er selvsagt mange grunner til at den enkeltes psykiske helse går til grunne . Og personen eventuelt velger å avslutte sitt liv.

Jeg tror ( dette er min personlige mening) at fortsetter vi med å legge verdien vår i ytre faktorer vil det bidra til dårligere psykisk helse blandt barn , unge og voksne.

Alle mennesker vil bli sett, hørt og føle seg bra nok.

Takk for meg,